Monday, June 27, 2011

sedetik lebih.


aku suka bahasa melayu.
sangat suka, sebab tu aku tak pernah nak tidur kalau dalam kelas tu masa sekolah dulu.
tak macam subjek matematik, org sibuk memaham kan, kat mata aku nombor ni semua menyemak je.
sakit kepala je, otak aku selalu menerawang pergi tempat lain.
sudah la pulak, merepek. sebenarnya nak cerita pasal bahasa.
aku suka juga bahasa lain. suka nak belajar. cuma tak berapa ada peluang.
bila aku cakap aku suka bahasa, aku memang bengang dengan orang tak reti bahasa dan merosakkan bahasa.
*banting karang nak?
(ganas pulak)

cuba bayangkan orang buat status dekat social network atau pun laman web sosial bernama 'facebook' tu macam ni :
'ish, aq ta suka lhaa dkat kaoo, kaoo niew emang x paham bahasa kew?'
terus menerus lah reaksi aku macam ni :
mak kau orang indonesia masuk malaysia ke sampai nak mengeja bahasa sendiri pun tak reti.
tapi peliknya, elok je nama tu nama melayu. bukan nak sindir orang negara lain.
tapi faham faham lah. tak bergaya langsung. 
'aku' dah jadi 'aq'. entah lah kamus dewan edisi keberapa yang mengajar dia orang ni macam tu.
sikit sikit cukuplah nak jadikan ayat tu nampak comel, manja dan gedik sekali pun.
kalau keseluruhan ayat kau nak tukar, aku tak faham untuk apa.
tak bergaya langsung.

ubah lah ayat tu ye?guna BM yang betul.

*selamat malam pembaca. :)

No comments:

Post a Comment