Friday, June 10, 2011

islamic week.

hye hye.
mood islamic : assalamualaikum. 
minggu ni mrupakan islamic week untuk kampus kitorang ni,
so, last night ada lah UNIC datang sini.
buat persembahan. best sebab diorang nyanyi lagu hanya tuhan yang tahu.
suka sangat lagu tu. 
gemuk kan. encik allif je rela dgn kegemukan saye ni. haha.
ni before gi majlis tu.
tudung cream tu wan akmalia. yang tudung kuning terang tu datin fariza (die macam datin sikit)
okayy. ni antara yg close dgn aku dekat uitm ni. kitorang gi sesame majlis malam tu.

first sekali. pertandingan tilawah.
okay, nak cerita ni.
daripada kecik lagi. start daripada umur 5 tahun. 
kalau ada petandingan baca alquran atau baca muqaddam.
parents aku akan suruh aku masuk.
walaupun on that time aku tak pandai pun tajwid apatah lagi tarannum.
after that. dalam umur sepuluh tahun macam tu. mak ayah hantar aku pergi kelas tajwid.
garang cikgu mengaji tu.
bila cikgu tu xboleh nak mengajar. dia akan buat ujian.
bila markah rendah daripada 60 nanti kena ketuk ketampi 100 kali.
atau lebih sadis. rotan sampai berbirat kat peha aku.
dan yg selalunya dibawah markah 60 tu ialah aku.
sedih tauu. sakit tauu.
and macam tu lah seterusnya sampai lah aku betul betul tahu and kuasai bacaan tajwid.
sampai one point cikgu cakap.
"baca dah macam keretapi, laju betul"
tu time dah terer tajwid aaa.
hehe.
lepas tu ada pertandingan tilawah antara anak murid cikgu and ade la orang lain jugak yang masuk.
aku? mesti lah kena masuk sekali. dah nama anak murid. ni umur 11 tahun.
masa tu. aku kalah. ramai lagi yang power. bertarannum lagi semua. aku tak sampai lagi tahap tu.
pertandingan tu pun untuk warm up je dulu.
masa umur 12, aku tak mengaji selama  setahun. sebb jadual harian aku pack.
tusyen. sekolah kebangsaan, sekolah agama.
dah form 1 baru sambung balik belajar mengaji dengn cikgu.
tapi xsempat pun nak tuntut ilmu tarannum dengan dia.
kitorang pindah rumah. :(
sampai hari ni pun aku still harap ada org akn ajar aku mcm mana nak bertarannum.
tarannum tu lagu masa bertilawah.

so, masa malam tu. since aku memang suka dengan majlis tilawah.
my personal view, ruginya kalau xmasuk untuk cuba. 
tak menang tak pe.
entah lah. maybe ni one of my good habit.
so, aku pun terjun je la masuk competition.
x bersedia langsung. dengan bad flu and cough.
siap bawak air masa naik. macam pro bagai.
padahal aku takut terbatuk kat atas tu nanti. haha. 
poyonye lah hai bawak air masak naik atas,macam profesional je.
aku takut batuk je. tengah xsihat masa tu.
nasib baik tak batuk batuk masa tengah baca alquran tu.
tapi. ada jugak terkeluar suara itik sebab pernafasan tak cukup masa baca satu ayat ni.
aku rasa ada je yg perasan aku xcukup nafas.

pernafasan penting masa baca alquran. sebab ada tajwid yang memerlukan kita untuk baca lima hingga enam harkat masa baca. tak boleh berhenti sesuka hati. ada tempatnya yang tertentu.
tak boleh langgar bacaan. nanti berubah maksud ayat.
sebutan huruf pun kena betul. kena tahu hukum ro.
bila iklab kena betul betul bunyikan detakan bacaan tu.
cikgu cakap semua ni dulu kat aku.
malam tadi pun orang UNIC ada cakap.
tapi aku baca pun still ada silapnye masa tu.

ape pun. ni semua because of story of life since aku kecik.
dekat asrama pun aku pernah masuk.
menang lah. sebab masa tu aku practice.
berkali kali practice. tak macam malam tadi.
mula mula je kuat bacaan, pastu makin slow.
hehe. macam over je bace kuat, tu yang aku slow.
*xboleh ada perception ni patutnya. patutnya kena bangga bila baca kalimah ALLAH.
kan?

okayy. pastu UNIC buat persembahan. best. diorang pandai entertain.
nama pon entertainer. hehe.
aku sempat gambar ngan UNIC. nak tengokk?
bangga ni. haha.
wan tolong amek gambar. dia malu la tu nak begambar sekali. haha.
kitorang beli perfume UNIC, yg x de kat pasaran lagi. we're the first. hebat tak??
sebotol rm10. kenangan. beli lah. 
okay then. bye guys. 
:)





4 comments:

  1. hahaha. aku memang datin la sgt. datin wanabee . hopefully :P hahhaa.
    ok je kau tilawah. harap menang, boleh share hadiah :P
    hahhaa.
    -feza-

    ReplyDelete
  2. hahaha. comment cannot go. siap emoticons jelir lidah haaa. cancel la mcm ni nak share., bhahaha.

    ReplyDelete
  3. HAHA. aku xpower. tajwid je lepas lahh. nanti okayy.

    ReplyDelete